حدیث مفاخره خانم فاطمه زهرا س با امیرالمومنین علی ع :: شهر زیتونی

شهر زیتونی

اعوذ بالله من نفسی و لسانی و بصری و قلبی و الشّیطانِ العینِ الرّجیم

شهر زیتونی

اعوذ بالله من نفسی و لسانی و بصری و قلبی و الشّیطانِ العینِ الرّجیم

اینجا زیتون می نویسه از همه جا از همه چی

بایگانی

قالب وبلاگ


قالب وبلاگ | ابزار صلوات شمار

مفاخره در لغت به معنی غالب شدن در فخر، اظهار بزرگی کردن و به خود بالیدن و ... هست که در زمان جاهلیت قبل از اسلام این کارها انجام میشد، اکثر این فخر عرب ها هم بر مبنای رفتارهای غیر انسانی و جاهلی خودشون بود.

بعد از اسلام این مفاخره با یک سری تغییرات موند، که اگر قرار هست افتخاری گفته بشه اول باید مورد تایید اسلام باشه و دوم اینکه اینا رو نه از توانایی خودتون بلکه از لطف خدا باید بدونید.

یعنی معنی درست اسلامی مفاخره میشه:{وَأَمّا بِنِعْمَهِ رَبّکَ فَحَدّثْ} بیان نمودن نعمت‌های الهی است که از جانب خداوند متعال به بنده خود اعطاء شده است و باید عاری از هرگونه تفاخر مادی و دنیوی و به دور از هر نوع ریا و سمعه و عجب و… باشد.

به طور خلاصه بخوام بگم متنی که در ادامه میخونیم، مفاخره(مناظره!)ی خانم حضرت زهرا س با امیرالمومنین مولامون امام علی ع هست که یه بحثی شده بود بین این دو بزرگوار(البته بحثی که میگم منظور آموزش دادن به ما بوده تا در تاریخ این گفته ها ثبت بشند و به ما برسند، من این جوری برداشت میکنم) که پیامبر ص امیرالمومنین ع رو بیشتر دوست دارند یا خانم فاطمه زهرا س و بعدش ادله‌ای برای هم میارند که این منطق رو برای هم دیگه ثابت کنند، بحث یه خرده جدی تر میشه و این دو بزگوار پیش پیامبر میروند و اونجا بقیه ی ماجرا و گفت و گو ها اتفاق می‌افته، به نظرم خالی از لطف نیست بخونیم:

(من متن رو از نرم‌افزار جامع الاحادیث گرفتم و تقریبا ترجمه از خودم هست ولی میتونید تو سایت‌های  مجمع جهانی شیعه شناسی و پایگاه تحلیلی خبری ندای اصفهان و مدرسه علمیه رضویه (موسسه جامعه الرضویه)  هم این حدیث و ترجمه‌ی اختصاصی اون سایت‌ها رو ببینید)

منبع:کتاب «الفضائل» تألیف «شاذان بن جبرئیل قمی»

رُوِیَ أَنَّهُ جَاءَ فِی الْخَبَرِ أَنَّ الْإِمَامَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ ع کَانَ ذَاتَ یَوْمٍ هُوَ وَ زَوْجَتُهُ فَاطِمَةُ ع یَأْکُلَانِ تَمْراً فِی الصَّحْرَاءِ إِذْ تَدَاعَیَا بَیْنَهُمَا بِالْکَلَامِ فَقَالَ عَلِیٌّ ع یَا فَاطِمَةُ إِنَّ النَّبِیَّ ص یُحِبُّنِی أَکْثَرَ مِنْکِ فَقَالَتْ وَا عَجَبَا مِنْکَ یُحِبُّکَ أَکْثَرَ مِنِّی وَ أَنَا ثَمَرَةُ فُؤَادِهِ وَ عُضْوٌ مِنْ أَعْضَائِهِ وَ غُصْنٌ مِنْ أَغْصَانِهِ وَ لَیْسَ لَهُ وَلَدٌ غَیْرِی

روزی امیرالمومنین علی (ع) همراه حضرت فاطمه (س) به صحرا رفتند و در آنجا در حال تناول خرما بودند که امیرالمومنین علی (ع) به شوخی فرمودندیا فاطمه! به درستی که پیامبر اکرم (ص) مرا از تو بیشتر دوست دارد!

 

حضرت فاطمه(س) فرمودندیا علی از تو تعجب می کنم! تو را از من بیشتر دوست دارد؟! و حال آنکه من میوه قلب رسول الله و عضوی از اعضای او و تکه ای از بدن آن حضرتم و من تنها فرزند پیامبر اکرم (ص) هستم.

فَقَالَ لَهَا عَلِیٌّ ع یَا فَاطِمَةُ إِنْ لَمْ تُصَدِّقِینِی فَامْضِی بِنَا إِلَى أَبِیکِ مُحَمَّدٍ ص قَالَ فَمَضَیْنَا إِلَى حَضْرَتِهِ ص فَتَقَدَّمَتْ وَ قَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص أَیُّنَا أَحَبُّ إِلَیْکَ أَنَا أَمْ عَلِیٌّ ع قَالَ النَّبِیُّ ص أَنْتَ أَحَبُّ إِلَیَّ وَ عَلِیٌّ أَعَزُّ عَلَیَّ مِنْکَ

امیرالمومنین علی(ع) به حضرت فاطمه (س) فرمودند: ای فاطمه اگر از من قبول نمی کنی برویم خدمت پدرت رسول اکرم (ص).

امیرالمومنین (ع) می فرمایند ما به نزد پیامبر اکرم (ص) رفتیم و

فاطمه (س) خود را مقدم نمود و فرمود:

ای رسول خدا (ص) آیا من در نزد شما محبوب ترم یا علی؟

پیامبر اکرم فرمودند:

تو پیش من محبوب تری و امیرالمومنین علی (ع) در نزد من عزیزتر است.

فَعِنْدَهَا قَالَ سَیِّدُنَا وَ مَوْلَانَا الْإِمَامُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع أَ لَمْ أَقُلْ لَکَ أَنَا وَلَدُ فَاطِمَةَ ذَاتِ التُّقَى قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ خَدِیجَةَ الْکُبْرَى

در این هنگام سید و مولای متقیان امیرالمومنین (ع) به حضرت زهرا (س) فرمودند:

 آیا نمی دانی که من فرزند فاطمه ای هستم که وجودش تقوای محض بود.

خانم فاطمه زهرا (س) فرمودند:

 و من نیز فرزند خدیجه کبری هستم

قَالَ عَلِیٌّ ع وَ أَنَا ابْنُ الصَّفَا قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا ابْنَةُ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى

علی علیه السلام:

من پسر کسی هستم که صفا را بنا گذاشت.

فاطمه سلام الله:

من دختر کسی هستم که او را سدره المنتهی بردند.

 

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا فَخْرُ الْوَرَى قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ دَنا فَتَدَلَّى وَ کَانَ مِنْ رَبِّهِ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى

علی علیه السلام:

 من آنم که بلندی پرچم اسلام به دست من بوده.

فاطمه سلام الله:

من دختر کسی هستم که تا مقام دنی فتدلی رفت و به مقام قرب قاب قوسین او ادنی رسید.

 قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا وَلَدُ الْمُحْصَنَاتِ قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا بِنْتُ الصَّالِحَاتِ وَ الْمُؤْمِنَاتِ

علی علیه السلام:

من پسر محصنات زنان هستم.

 فاطمه سلام الله:

من دختر صالحات زنان هستم.

قَالَ عَلِیٌّ خَادِمِی جَبْرَئِیلُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا خَاطَبَنِی فِی السَّمَاءِ رَاحِیلُ وَ خَدَمَتْنِی الْمَلَائِکَةُ جِیلًا بَعْدَ جِیلٍ

علی علیه السلام:

من کسی هستم که جبرئیل خدمت من کرده است.

فاطمه سلام الله:

من کسی هستم فرشته راحیل با من سخن گفت و ملائکه بر خدمت من برخاستند.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا وُلِدْتُ فِی الْمَحَلِّ الْبَعِیدِ الْمُرْتَقَى قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا زُوِّجْتُ فِی الرَّفِیعِ الْأَعْلَى وَ کَانَ مَلَاکِی فِی السَّمَاءِ

علی علیه السلام:

من کسی هستم که در محل ارتقا یافته متولد شدم.

فاطمه سلام الله:

من کسی هستم که ازدواجم در رفیع اعلی و در آسمان بود.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا حَامِلُ اللِّوَاءِ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ مَنْ عُرِجَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ

علی علیه السلام:

من آنم که همیشه پرچم فتح و پیروزی به دست من بوده.

فاطمه سلام الله:

من دختر کسی هستم که به آسمان عروج کرد.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا ابْنُ صَالِحِ الْمُؤْمِنِینَ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ

علی علیه السلام:

من پسر صالح مومنین هستم

فاطمه سلام الله:

من دختر خاتم نبیین هستم

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا الضَّارِبُ عَلَى التَّنْزِیلِ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا صَاحِبَةُ التَّأْوِیلِ

علی علیه السلام:

من مجری تاویل (قرآن) هستم.

فاطمه سلام الله:

من سپر حفظ کننده تاویل (قرآنم) هستم.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سِینِینَ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا الشَّجَرَةُ الَّتِی تُخْرِجُ أُکُلَهَا أَعْنِی الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ ع

علی علیه السلام:

من آن درختی هستم که از طور سینین خارج شد.(اشاره به آن درختی که خداوند به واسطه‌ی آن با حضرت موسی ع صحبت کرد)

فاطمه سلام الله:

من آن شجره (نسلی) هستم که حسن ع و حسین ع از آن به وجود آمد.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا الْمَثَانِی وَ الْقُرْآنُ الْحَکِیمُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ النَّبِیِّ ص الْکَرِیمِ

علی علیه السلام:

من مثانی(جایی دیدم نوشته بود از نام های دیگر قرآن است) و قرآن کریم هستم.

فاطمه سلام الله:

من دختر نبی کریم هستم

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا النَّبَأُ الْعَظِیمُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ الصَّادِقِ الْأَمِینِ

علی علیه السلام:

من نباء عظیم روز قیامت هستم.

فاطمه سلام الله:

من دختر راستگوترین و امین ترین خلق خدایم.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا الْحَبْلُ الْمَتِینُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ خَیْرِ الْخَلْقِ أَجْمَعِینَ

علی علیه السلام:

من ریسمان محکم وسیله الهی هستم.

فاطمه سلام الله:

من دختر بهترین خلق هستم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا لَیْثُ الْحُرُوبِ قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا مَنْ یَغْفِرُ اللَّهُ بِهِ الذُّنُوبَ

علی علیه السلام:

من شیردرنده(همان معنی اسد)جنگ‌ها هستم

فاطمه سلام الله:

من کسی هستم که بخاطر او خدا گناهان را می‌آمرزید.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا الْمُتَصَدَّقُ بِالْخَاتَمِ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ سَیِّدِ الْعَالَمِ

علی علیه السلام:

من تصدیق کننده‌ی خاتم هستم(در بعضی از ترجمه‌ها دیدم که خاتم را نگین انگشتری ترجمه کردند و اشاره به دادن انگشتر در نماز کردند)

فاطمه سلام الله:

من دختر بزرگوارترین فرد عالمم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا سَیِّدُ بَنِی هَاشِمٍ قَالَتْ أَنَا ابْنَةُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى

علی علیه السلام:

من بزرگ بنی هاشم هستم

فاطمه سلام الله:

من دختر محمد مصطفی (ص) هستم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا الْإِمَامُ الْمُرْتَضَى قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا ابْنَةُ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ

علی علیه السلام:

من امام مرتضی هستم(مرتضی: پسندیده شده، مورد رضایت و پسند قرار گرفته)

فاطمه سلام الله:

من دختر سیدمرسلین هستم

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا ابْنَةُ النَّبِیِّ الْعَرَبِیِّ

علی علیه السلام:

من سید اوصیا هستم

فاطمه سلام الله:

من دختر پیغمبر عربی هستم.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا الشُّجَاعُ الْکَمِیُّ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ أَحْمَدَ النَّبِیِّ ص

علی علیه السلام:

من دلاور مسلح(کمی) شجاع هستم

فاطمه سلام الله:

من دختر نبی برگزیده هستم

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا الْمُبْطِلُ الْأَرْوَع قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا الشَّفِیعُ الْمُشَفَّعُ

علی علیه السلام:

من مبطل غایت شگفتی از حسن و کمال در برابر مردم(الاروع) هستم(ترجمه‌ی دقیق‌تر بیت"نرخ یوسف شکند وقتی به بازار آید" است)

فاطمه سلام الله:

من کسی هستم که شفاعت میکند(الشَّفِیعُ) و شفاعت او مورد قبول است(الْمُشَفَّعُ)

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا ابْنَةُ مُحَمَّدٍ الْمُخْتَارِ

علی علیه السلام:

من تقسیم کننده بهشت و دوزخم

فاطمه سلام الله:

من دختر محمد که اختیار به او داده شده است، هستم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا قَاتِلُ الْجَانِّ قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا ابْنَةُ رَسُولِ الْمَلِکِ الدَّیَّانِ

علی علیه السلام:

من کشنده بد اندیشان هستم

فاطمه سلام الله:

من دختر آن پیغمبر رحمه للعالمینم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا خِیَرَةِ الرَّحْمَنِ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا خِیَرَةُ النِّسْوَانِ

علی علیه السلام:

من بهترینِ بخشاینده هستم

فاطمه سلام الله:

من بهترینِ زنان هستم

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا مُکَلَّمُ أَصْحَابِ الرقیم قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ مَنْ أُرْسِلَ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِینَ وَ بِهِمْ رَءُوفُ رَحِیمُ

 علی علیه السلام:

من آنم که با اصحاب کهف و رقیم سخن گفت

فاطمه سلام الله:

من دختر کسی هستم که رحمت برای مومنان است و با آن‌ها رئوف و مهربان است

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا الَّذِی جَعَلَ اللَّهُ نَفْسِی نَفْسَ مُحَمَّدٍ ص حَیْثُ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ الْعَزِیزِ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا الَّذِی قَالَ فِی أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ

علی علیه السلام:

من آنم که محمد(ص) مرا چون جان خود شمرد همانطور که در کتابش گفته شده، "أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ" (اشاره به آیه‌ی مباهله)

 فاطمه سلام الله:

من هم همانم که گفته شده و "أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ"

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا عَلَّمْتُ شِیعَتِی الْقُرْآنَ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا یُعْتِقُ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّنِی مِنَ النِّیرَانِ

علی علیه السلام:

من آنم که به شیعیانم قرآن را آموختم.

فاطمه سلام الله:

من آنم که هر که مرا دوست بدارد خداوند او را از آتش آزاد گرداند.

قَالَ أَنَا شِیعَتِی مِنْ عِلْمِی یَسْطُرُونَ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا مِنْ بَحْرِ عِلْمِی یَغْتَرِفُونَ

علی علیه السلام:

من آنم که شیعیانم دانشم را بهره میبرند و می‌نگارند.

فاطمه سلام الله:

و من آن دریای دانشم که شیعیان از آن پیمانه برمی‌دارند.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا الَّذِی اشْتَقَّ اللَّهُ تَعَالَى اسْمِی مِنْ اسْمِهِ فَهُوَ الْعَالِی وَ أَنَا عَلِیٌّ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا کَذَلِکَ فَهُوَ الْفَاطِرُ وَ أَنَا فَاطِمَةَ

علی علیه السلام:

من آنم که نامم از نام خدا علی اعلی مشتق شده و من علی هستم

فاطمه سلام الله:

و من نیز نامم از نام خدا گرفته شده است؛ پس او فاطر است و من فاطمه ام.

قَالَ عَلِیٌّ ع أَنَا حَیَاةُ الْعَارِفِینَ قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا مَسْلَکِ نَجَاةِ الرَّاغِبِینَ

علی علیه السلام:

 من حیات عارفین هستم(سرچشمه‌ی عارفان)

فاطمه سلام الله:

من راه نجات مشتاقان هستم.(مسلک را تنها راه نجات هم معنی کردند)

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا الْحَوَامِیمُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ الطَّوَاسِینِ

علی علیه السلام:

من حوامیم (جمع حم) قرآن هستم.

 فاطمه سلام الله:

من دختر طواسین (طس) هستم

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا کَنْزُ الْغِنَى قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا الْکَلِمَةُ الْحُسْنَى

علی علیه السلام:

من گنج بی نیازی و کشتی نجات امتم.

فاطمه سلام الله:

من کلمه الحسنای الهی هستم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا بِی تَابَ اللَّهُ عَلَى آدَمَ فِی خَطِیئَتِهِ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا بِی قَبِلَ اللَّهُ تَوْبَتَهُ

علی علیه السلام:

من آنم که بنام من آدم توبه کرد.

 فاطمه سلام الله:

من آنم که توبه او بواسطه من قبول شد.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا کَسَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا أُشَارِکُکَ فِی الدَّعْوَى

علی علیه السلام:

من مانند کشتی نوحم که هرکس خود را به آن رساند، نجات یافت.

 فاطمه سلام الله:

و من هم شریک در این ادعایت هستم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا طُوفَانُهُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا سَوْرَتُهُ

علی علیه السلام:

من طوفان آنم.

فاطمه سلام الله:

و من تکیه‌گاه نجات اویم.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا النَّسِیمُ الْمُرْسَلُ لِحِفْظِهِ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا مِنِّی أَنْهَارُ الْمَاءِ وَ اللَّبَنِ وَ الْخَمْرِ وَ الْعَسَلِ فِی الْجِنَانِ

علی علیه السلام:

و من آن نسیم فرستاده شده برای حفاظتش هستم.

فاطمه سلام الله:

و من جاری‌کننده نهرهای گوارای آب و شیر و شراب و عسل مصفای بهشتی‌ام

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا الطُّورُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا الْکِتَابُ الْمَسْطُورُ

علی علیه السلام:

و من طور هستم.

فاطمه سلام الله:

و من کتاب مسطور هستم.(ترجمه‌ی مسطور را نگاشته شده گفتند اما احتمالا معنی دیگری دارد)

قَالَ عَلِیٌ وَ أَنَا الرُّقِّ الْمَنْشُورُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا الْبَیْتُ الْمَعْمُورُ

علی علیه السلام:

و من صفحه گسترده شده (برای نگارش آن کتاب) هستم.

فاطمه سلام الله:

و من آن بیت معمور(خانه همواره آباد)م.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا السَّقْفُ الْمَرْفُوعُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا الْبَحْرُ الْمَسْجُورُ

علی علیه السلام:

و من آن سقف بلند برافراشته‌ام

فاطمه سلام الله:

و من آن دریای سرشار برافروخته‌ام.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا عِلْمِی مِنَ النَّبِیِّینَ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ

علی علیه السلام:

و من دانشم از دانش پیامبران است

فاطمه سلام الله:

و من دختر بزرگوارترین پیامبران از اولین و آخرین هستم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا الْبِئْرُ وَ الْقَصْرُ الْمَشِیدُ قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا مِنِّی شَبَّرُ وَ شَبِیرٌ

علی علیه السلام:

من چاه عمیق قرآن و کاخ برافراشته آنم

فاطمه سلام الله:

من آنم که مادر حسن و حسینم

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا بَعْدَ الرَّسُولِ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ قَالَتْ أَنَا الْبَرَّةُ الزَّکِیَّةُ

علی علیه السلام:

من آنم که بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بهترین خلق خدایم.

فاطمه سلام الله:

من پاک‌ترین زن نیکوکردارم.

فَعِنْدَهَا قَالَ النَّبِیُّ ص لَا تُکَلِّمِی عَلِیّاً فَإِنَّهُ ذُو الْبُرْهَانِ

در این‌جا بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم به دخترش فاطمه علیها السلام فرمود:

در مقابل علی سکوت کن که او صاحب برهان است.

قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا ابْنَةُ مَنْ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الْقُرْآنُ

فاطمه سلام الله:

منم دختر دریافت‌کننده و صاحب قرآنم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا الْبَطِینُ الْأَصْلَعُ قَالَتْ فَاطِمَةُ أَنَا الْکَوْکَبُ الَّذِی یَلْمَعُ

علی علیه السلام:

من آن امانت‌دار توانگر هستم.

فاطمه سلام الله:

من آن ستاره درخشان آیینم.

قَالَ النَّبِیُّ ص فَهُوَ الشَّفَاعَةُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ

در این زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم به دخترش فاطمه فرمود:

علی صاحب شفاعت بزرگ در روز قیامت است.

قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا خَاتُونُ یَوْمِ الْقِیَامَةِ

فاطمه سلام الله:

و من هم خاتون صحرای محشرم.

فَعِنْدَ ذَلِکَ قَالَتْ فَاطِمَةُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص لَا تُحَامِ لِابْنِ عَمِّکَ وَ دَعْنِی وَ إِیَّاهُ

آنگاه فاطمه سلام الله به پدر عرض کرد: یا رسول الله! مرا حمایت نمی کنی بر پسرعمت؟ مرا تنها میگذاری؟

قَالَ عَلِیٌّ ص یَا فَاطِمَةُ أَنَا مِنْ مُحَمَّدٍ عَصَبَتُهُ وَ نُخْبَتُهُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا لَحْمُهُ وَ دَمُهُ

علی علیه السلام فرمود:

یا فاطمه! من از محمد بمنزله نفس او هستم.(ترجمه‌ی بهتر: همانند رگ و عصب هستیم)

فاطمه سلام الله فرمود:

من گوشت و پوست و خون او هستم.

قَالَ عَلِیٌّ أَنَا الصُّحُفُ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا الشَّرَفُ

علی علیه السلام فرمود:

و من همان (الصحف) کتاب‌های آسمانی هستم.

فاطمه سلام الله:

من شرافت آفرینشم.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا وَلِیُّ زُلْفَى قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا الْخَمْصَاءُ الْحَسْنَاءُ

علی علیه السلام:

و منم سرپرست رستگاری‌ها.(احتمالا "زلفی" معنی بهتری هم داشته باشد)

فاطمه سلام الله:

و منم آن زنِ نیک‌سرشتی که در اثر روزه بسیار لاغر گشته است.

قَالَ عَلِیٌّ وَ أَنَا نُورُ الْوَرَى قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا الزَّهْرَاءُ

علی علیه السلام:

و منم نور عالم خلقت.

 فاطمه سلام الله:

و منم فاطمه زهرا.

فَعِنْدَهَا قَالَ النَّبِیُّ ص لِفَاطِمَةَ یَا فَاطِمَةُ قُومِی وَ قَبِّلِی رَأْسَ ابْنِ عَمِّکَ فَهَذَا جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیلُ وَ إِسْرَافِیلُ وَ عَزْرَائِیلُ مَعَ أَرْبَعَةٍ آلَافِ مِنَ الْمَلَائِکَةُ یُحَامُونَ مَعَ عَلِیٍّ ع وَ هَذَا أَخِی رَاحِیلُ وَ دَرْدَائِیلُ مَعَ أَرْبَعَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ یَنْظُرُونَ بِأَعْیُنِهِمْ قَالَ فَقَامَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ فَقَبَّلَتْ رَأْسَ الْإِمَامِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع ع بَیْنَ یَدَیِ النَّبِیِّ ص وَ قَالَتْ یَا أَبَا الْحَسَنِ بِحَقِّ رَسُولِ اللَّهِ ص مَعْذِرَةً إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَیْکَ وَ إِلَى ابْنِ عَمِّکَ قَالَ فَوَهَبَهَا الْإِمَامُ ع وَ قَبَّلَتْ یَدَ أَبِیهَا ع.

در این موقع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم به دخترش فاطمه زهرا علیها السلام فرمودند:

فاطمه دخترم! برخیز سر پسر عمت را ببوس که جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل با چهار هزار ملک برای حمایت پسر عمت آمده اند و این برادرم راحیل به همراه دردائیل است که با چهار هزار فرشته آمده اند و نگاه میکنند.{حاج‌آقا علوی تو مسجد دانشگاه امیرکبیر وقتی داشت این حدیث رو میخوند به این بخش که رسید این جوری ترجمه کرد که ای فاطمه دخترم کوتاه بیا و بیخیال شو عرش بهم ریخته کل ملائکه اومدند بس کن دیگه!}

در این موقع فاطمه سلام الله  برخاست همسر خود را بوسید و گفت:

یا ابوالحسن! به حق رسول خدا از خدا و از شما معذرت می‌خواهم و امام علی علیه السلام نیز حضرت فاطمه علیها السلام را مورد بخشش و تفقّد قرار داد و دستان پدر او را بوسید.


۹۸/۱۱/۰۷